La Setmana Santa impulsa l’activitat turística a l’abril

S’actualitzen les dades de seguiment mensual de l’activitat turística a la Destinació Barcelona

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió presenta l’anàlisi dels principals indicadors mensuals de seguiment de l’activitat turística corresponent a l’abril de 2025 a la Destinació Barcelona. A l’hora de comparar les dades interanualment, cal tenir en compte que la Setmana Santa de 2025 va tenir lloc durant l’abril, mentre que al 2024, va ser al març.

A continuació s’ofereixen les principals conclusions, per àrees geogràfiques, del més destacat d’aquesta actualització:

Barcelona ciutat

  • Hotels i pensions van sumar 675 establiments i més de 87.000 places operatives, lleugerament per sobre de març i de l’any anterior (+0,6% Var. 25/24, en places).
  • La demanda en hotels, pensions i habitatges d’ús turístic (HUTs) va créixer respecte al mes anterior tant en turistes com en pernoctacions, per efecte de l’estacionalitat turística i la celebració de la Setmana Santa (+11,2%, en pernoctacions). També si es compara interanualment, el nombre de turistes va créixer (+15,7% Var. 25/24), però es va registrar una estada mitjana més curta (de 3,0 nits el 2024 a 2,8 el 2025), el que va fer que el nombre de pernoctacions augmentés de manera menys pronunciada (+5,5% Var. 25/24).
  • Per tipologia d’establiment, l’estada mitjana es va situar en 2,5 nits en els establiments hotelers i 3,4, en HUTs. Per la seva banda, l’ocupació en places, que es va ser superior al mes anterior, va ser d’un 72,5% als establiments hotelers (-0,9pp Var. 25/24) i d’un 66,9%, en HUTs (+6,6pp Var. 25/24).
  • A l’Aeroport de Barcelona, es van registrar 4,9 milions de moviments de passatgers el que va significar un creixement del 4,2% interanual. El rànquing dels països des dels quals van volar els passatgers a l’Aeroport de Barcelona el va encapçalar Espanya. El segon lloc de rànquing el va ocupar Itàlia, seguit del Regne Unit, Alemanya i França.
  • Al Port de Barcelona, hi va haver prop de 402.000 moviments de passatgers de creuers, més del doble que el mes anterior, i 147.000 moviments de passatgers de ferris. En ambdós casos, això també va significar un augment interanual de l’activitat (+45,7% i +24,5% Var. 25/24, respectivament).
  • Quant a la procedència dels turistes als establiments hotelers, la proporció d’internacionals va ser del 86,2%, per sobre del mes anterior (+5,4pp). El rànquing de turistes en aquesta tipologia d’establiment el van tornar a encapçalar, després de mig any, els residents a Estats Units (14,5% de quota), seguits, dels d’Espanya (13,8%), el Regne Unit (7,5%) i Itàlia (7,2%).
  • El turista tipus de Barcelona ciutat1 durant aquest mes va ser el d’una persona de 37 anys i que va viatjar en parella (42,0%). Les persones que van viatjar per motius d’oci van significar 7 de cada 10, de manera que els que ho van fer per motius professionals van quedar en segon lloc, amb un 17,7% (-31,3pp per sota del mes anterior).
  • Aquest canvi en la motivació dels turistes, va impactar directament en la despesa mitjana durant l’estada, que a la ciutat va decréixer de manera destacada respecte al mes anterior (-32,5%). No obstant, aquesta despesa no només es va mantenir per sobre dels 100€ per pesona i dia sinó que es va incrementar interanualment (+3,8%), sent la més alta mai registrada en un mes d’abril a la ciutat.
  • Aquesta despesa es va invertir, principalment, en menjar i beguda (44,4%). Després, el 22,1% de la despesa es va destinar a l’entreteniment oci i cultura i el 18,7%, a les compres de roba, calçat i altres.
  • Quant al mercat de treball, el mes d’abril, la nova contractació al nucli de l’activitat turística va decréixer tant intermensualment com interanualment, però dels nous contractes, 2 de cada 3 van ser indefinits i l’atur registrat en l’activitat turística es va situar força per sota del mateix període de 2024 (-3,0% Var. 25/24).

Barcelona regió

  • L’oferta operativa d’allotjament turístic a la regió també va augmentar intermensualment per efecte de l’estacionalitat turística i de les vacances de Setmana Santa (+24,9%). Si es tenen en compte els establiments hotelers, els càmpings i els establiments de turisme rural, hi va haver total de 72.400 places obertes, el que significa un +1,8% més que el mateix mes de l’any anterior.
  • Pels mateixos motius, la demanda turística també va créixer de manera destacada en aquestes tipologies d’establiment, respecte al mes anterior (+56,3%, en pernoctacions). Si s’analitzen les dades respecte a l’any anterior, aquest creixement va ser del +6,6% en nombre de turistes, i gràcies a un augment de l’estada mitjana (de 2,5 nits el 2024 a 2,7 nits el 2025), d’un +14,5%, en pernoctacions.
  • Per tipologia d’allotjament, els càmpings van ser, novament, els que van experimentar una estada mitjana més llarga (4,0 nits), seguits pels establiments hotelers (2,4 nits) i els de turisme rural (2,7 nits). Pel que fa a l’ocupació, els establiment hotelers van registrar un 58,4% en places (+2,3pp Var. 25/24), els càmpings, van registrar un 50,9% (+8,0pp Var. 25/24) i els establiments de turisme rural, un 19,8% (+2,2pp Var. 25/24).
  • Un 59,7% dels turistes en establiments hotelers de Barcelona regió van ser internacionals, una proporció força superior al mes anterior (+8,9pp).
  • El turista tipus de Barcelona regió durant aquest mesva ser el d’una persona de 46 anys, que va viatjar per oci (58,4%) i en parella (52,6%). Tot i que aquestes dues variables es van mantenir com a més freqüents respecte al mes anterior, cal destacar que la seva proporció va créixer +11,7pp i +13,0pp, respectivament.
  • Com en el cas de Barcelona ciutat, la despesa mitjana durant l’estada, que es va situar en 41,4€ per persona i dia es va reduir intermensualment (-13,8%) probablement degut a l’augmente de turistes que van viatjar per motius d’oci. A més a més, en aquest cas, la despesa també es va reduir interanualment (-15,7% Var. 25/24). Si tenim en compte les dades de Barcelona ciutat, la despesa mitjana al conjunt de la Destinació va ser de 79,4€ (+1,6% Var. 25/24).
  • La despesa durant l’estada a Barcelona regió es va invertir, principalment, en menjar i beguda (67,8%), en compres de roba, calçat i altres (13,1%) i en transport intern (10,8%).
  • La contractació laboral a l’activitat turística de Barcelona regió també va decréixer interanualment, però 6 de cada 10 nous contractes van ser indefinits i l’atur registrat es va reduir un -3,8% interanual.

___________________________________________________________________________

Per a més informació del perfil i els hàbits dels turistes a l’abril a la Destinació Barcelona, consulteu el següent enllaç.

 

Més informació:

Resum de l’activitat turística Abril 2025

Informe interactiu de seguiment de l’activitat turística

Notícies relacionades

L’Observatori del Turisme a Barcelona actualitza els resultats de la majoria d’indicadors del SITS-OTB

L’OTB presenta l’actualització mensual de les perspectives d’activitat turística

Es publica la tercera càpsula de l’Informe de l’Activitat Turística a Barcelona 2024