L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió publica l’informe de resultats de l’Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2024
A continuació, l’OTB presenta les principals conclusions de l’informe, segons els diferents apartats que corresponen als objectius específics de l’estudi.
Perfil sociodemogràfic
El 2024, el perfil tipus que ha visitat Barcelona regió ha estat un home (64,8%) de 43,9 anys, amb estudis universitaris (57,8%) i que treballa com a assalariat (65,8%).
Un any més, el mercat internacional ha liderat el rànquing d’origen dels turistes de Barcelona regió amb un 54,0%. Cal destacar a França, el Regne Unit i Alemanya com els països internacionals amb més visitants a Barcelona regió.
Característiques de l’estada
L’hotel continua sent la tipologia d’allotjament més utilitzada pel 51,7% dels turistes de Barcelona regió, seguida dels càmpings (16,3%) i de les cases d’amics i familiars (15,3%). L’estada mitjana a Barcelona regió en el 2024 se situa en 4,8 nits.
Motiu i característiques del viatge
Tot i perdre quota de mercat, les vacances o oci continuen sent, un any més, el motiu de viatge majoritari dels turistes que venen a Barcelona regió (59,6%), seguit pels que ho fan per qüestions personals o altres (20,8%) i per motius professionals (19,6%). D’entre els viatgers professionals que han assistit a un esdeveniment professional, destaquen tant els que ho han fet per assistir a un congrés o jornada (47,6%) com a una fira (37,2%).
A diferència de l’any anterior, els turistes que visiten per primera vegada el municipi de la regió (50,7%) han crescut lleugerament fins a situar-se en el perfil de turista que més visita la regió. Els repetidors han visitat de mitjana 13,6 vegades el municipi de destinació durant els últims 10 anys. Destacar que 1/2 d’aquests turistes repetidors, han modificat algun aspecte del seu viatge respecte a la seva última visita, essent els llocs visitats, els acompanyants i les activitats els principals canvis experimentats per més del 25% d’aquests turistes.
Pel que fa al grup de viatge, amb una mitjana de 3,7 persones, el viatge en parella ha continuat sent el més destacat (52,1%), seguit del viatge en solitari (22,0%) i amb fills menors d’edat (18,0%).
Planificació del viatge
Un 44,0% dels turistes ha consultat la informació que troben en pàgines web i un 22,6% la facilitada pels seus amics i familiars per planificar la seva visita a Barcelona regió. Per altra banda, la compra del transport d’arribada i de l’allotjament s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (60,3% i 34,8% respectivament).
Aquest 2024, hi ha hagut un canvi de tendència del transport d’arribada respecte als anys anteriors fent que l’avió superi al vehicle propi (cotxe o moto) com a principal mitjà de transport d’arribada a Barcelona regió amb un 41,9%. El segueixen el vehicle propi (cotxe o moto) (38,2%) i el tren (9,2%).
Pel que fa a la decisió d’elecció del viatge, el 20,0% decideix venir al municipi de destinació la darrera setmana, el 10,3% els últims 15 dies i el 20,1% en l’últim mes abans de viatjar. La contractació del transport i l’allotjament és produeix amb la mateixa antelació temporal (60,9% pel transport i 64,2% per l’allotjament). Finalment, cal destacar que tot i que un 14,4% dels turistes contracta les activitats a realitzar durant la seva estada una vegada ha arribat al municipi, el 60,5% d’ells no contracta cap mena d’activitat.
Despesa
El 2024, la despesa mitjana del viatge ha crescut un 11,9% respecte a l’any anterior, fins a assolir un valor de 646,29€, distribuïts en 229,12 € en transport d’anada i tornada, 219,35 € en allotjament (51,25 € per persona i dia) i 197,82 € en altres despeses (47,16 € per persona i nit).
Un any més, el turista segueix destinant més de la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en compres, en entreteniment i en transport intern.
Activitats realitzades i transport intern
El 59,1% dels turistes que han pernoctat a l’Alt Penedès han visitat la ciutat de Vilafranca del Penedès, el 53,1% dels que ho han fet a Osona, el centre històric de Vic, el 37,0% del Bages la ciutat de Manresa, el 36,4% de l’Anoia, la ciutat d’Igualada, el 35,4% dels que ho han fet al Moianès, el municipi de Moià, i el 34,9% del Baix Llobregat, alguna de les platges de la comarca.
Les activitats més realitzades a la destinació han estat anar de compres (49,4%), a la platja (44,9%) i realitzar visites culturals (39,2%).
Durant l’estada, el 72,8% dels turistes s’ha desplaçat a peu pel conjunt del municipi de destinació, seguits d’aquelles persones que ho han fet en cotxe privat (18,1%). Igual que en els anys anteriors, la principal forma de desplaçament dels turistes ha estat a peu en el 65,0% dels casos.
Excursions
Un 39,2% dels turistes han realitzat excursions des del municipi on estan allotjats al conjunt de la regió de Barcelona, sent Barcelona ciutat el principal destí d’aquestes excursions (27,1%). Aquestes excursions continuen realitzant-se majoritàriament en cotxe privat (32,2%) i en tren de rodalies (26,6%) i tenen com a finalitat realitzar visites culturals (55,5%), anar de compres (43,4%) i a la platja (26,4%).
Finalment, destacar, que la despesa mitjana d’aquestes excursions ha estat de 53,22€ per persona, experimentant una davallada de -5,96€ respecte a l’any 2023.
Altres aspectes de la Destinació
El turista que visita Barcelona regió se sent principalment atret pel caràcter i l’amabilitat de la gent (8,7), per la seguretat personal (8,6) i per l’allotjament (8,4) i valora molt positivament el conjunt d’aquest municipi de destinació (8,4).
Menys del 1,0% dels turistes han sofert un delicte o intent de delicte durant la seva estada a la regió, essent aquests, uns percentatges molt similars als dels anys anteriors.
Un 24,5% dels turistes que ens visiten estarien disposats a pagar un sobrecost superior al 10% per un servei sostenible.
Finalment, el 41,9% dels turistes han anat a menjar en un restaurant de cuina espanyola durant la seva estada al municipi, el 38,8% en un bar o una cafeteria, el 38,2% en un restaurant de cuina catalana i el 35,8%, en un supermercat o un mercat del municipi.
_______________________________________________________________________________________________
L’enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2024 s’ha dut a terme a 6.191 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la regió de Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2024 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits dels viatgers durant la seva estada a la regió.
Més informació:
S’actualitzen les dades de seguiment mensual de l’activitat turística a la Destinació Barcelona
L’OTB presenta l’actualització mensual de les perspectives d’activitat turística
L’OTB presenta l’informe mensual del Perfil i Hàbits dels Turistes a la Destinació de Barcelona de març 2025