El 30,0% dels turistes esportius han realitzat alguna excursió fora del municipi

21/12/2023 - 12:30h

L’OTB presenta el quart informe monogràfic de Perfil i Hàbits dels Turistes a la Destinació Barcelona 2022 sobre esports

El perfil del turista que realitza una activitat esportiva com a participant i/o espectador durant la seva estada té un pes a la Destinació Barcelona del 16,2%, 12,2% participants i 6,5% espectadors, i destaca respecte al turista global que ha visitat la Destinació Barcelona en ser un home (67,7%), de procedència internacional (70,9%), que visita la Destinació per motius d’oci (75,3%) i que té una estada mitjana de 6,1 nits (1,2 nits més llarga que la mitjana de turistes).

Una vegada a la Destinació Barcelona, és un perfil de turista que du a terme més activitats que la resta de turistes, que valora més positivament el conjunt dels diferents aspectes de la Destinació i que realitza més excursions fora del municipi de pernoctació (30,0% vs 21,1% del 2022 global).

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió presenta l’informe monogràfic sobre motivació esportiva que inclou les principals conclusions d’aquest perfil de turistes per les tres àrees geogràfiques de treball habituals de l'OTB: Barcelona ciutat, Barcelona regió i la Destinació Barcelona. Destacar, d’una banda, la incorporació en aquest monogràfic de la possibilitat de poder fer una comparació del perfil estudiat amb el mateix perfil de l’any anterior i amb el global de turistes que han visitat la Destinació passant amb el ratolí per sobre de les opcions de resposta dels gràfics, i de l’altre, de poder filtrar entre les tres tipologies de turista esportiu, aquella que ha practicat alguna activitat esportiva com a participant, la que ha assistit a alguna activitat esportiva com a espectador i la que ha realitzat una activitat esportiva com a participant i/o espectador durant la seva estada a la Destinació Barcelona.

 

Perfil sociodemogràfic

  • Perfil del turista: El 2022, el perfil tipus del turista esportiu durant la seva estada a la Destinació Barcelona ha estat un home (67,7%) de 37,1 anys, amb estudis universitaris (65,2%) i que treballa com a assalariat (63,4%). Cal destacar que mentre els turistes participants destaquen per tenir una edat mitjana més elevada que els esportius (37,7 vs 35,0 anys), en els esportius els homes destaquen per sobre dels participants (72,3% vs 65,8%).
  • Procedència: Tot i que el mercat internacional, ha liderat el rànquing d’origen d’aquesta tipologia de turista a la Destinació Barcelona (70,9%), en el perfil espectador els turistes intercontinentals han tingut un pes destacat (28,2%). Igual que en el perfil general a Barcelona regió podem observar una important quota de mercat de procedència nacional (41,1%).

 

Planificació del viatge

  • Fonts d’informació: La majoria d’aquests turistes, igual que pel global de turistes que han pernoctat a la Destinació Barcelona aquest 2022, continuen guiant-se tant per la informació que troben en pàgines web (51,9%), essent Booking la més usada, com per la informació facilitada pels seus amics i familiars (30,3%).
  • Destinacions alternatives: El 59,7% d’aquests turistes continuen sense contemplar cap destinació alternativa al municipi de pernoctació.

 

Contractació del transport

  • Transport d’arribada: L'avió s’ha posicionat com el transport més utilitzat per arribar a la Destinació Barcelona (58,8%), seguit del vehicle privat (28,1%) i del tren (7,0%). Cal destacar que a Barcelona regió, el vehicle particular s’ha posicionat, un any més, com el mitjà més utilitzat per arribar al municipi de destinació (44,1%) i que els turistes esportius espectadors utilitzen l’avió amb més freqüència que la resta (66,7%).
  • Canal de contractació: La compra del transport d’arribada s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (64,5%), essent Vueling i Ryanair les més emprades.

 

Contractació de l’allotjament

  • Tipologia: La majoria dels turistes esportius s’han allotjat en un hotel (56,8%), seguit dels qui ho han fet en cases d’amics i familiars (13,7%) i en càmpings (12,8%).
  • Anticipació de la reserva: Els turistes esportius que visiten la Destinació Barcelona realitzen majoritàriament la reserva del seu viatge amb més d’1 mes d’antelació (38,7%).
  • Canal de contractació: La contractació de l’allotjament s’ha realitzat principalment tant a través d’OTAs (agències de viatge online) (39,8%) com de la web de la companyia (34,4%). Cal destacar que a Barcelona ciutat els turistes que contracten l’allotjament a través d’OTAs tenen un pes del 60,6%. Pel que fa a la tipologia de turista esportiu, mentre els espectadors utilitzen principalment les OTA’s per contractar l’allotjament (47,0%), els participants, ho fan directament amb la companyia (35,2%).

 

Característiques del viatge

  • Motiu de viatge: La major part dels turistes que han visitat la Destinació Barcelona ho han fet per oci (75,3%).
  • Estada mitjana: A la Destinació Barcelona, l'estada mitjana s’ha situat en 6,1 dies, dades molt similars a les de l’any anterior. Cal destacar que l’estada mitjana d’aquests turistes és d’1,2 nits més llarga que la del total de turistes que visiten la Destinació Barcelona.
  • Repetibilitat: La majoria dels turistes esportius que ens visiten ho han fet per primera vegada (51,8%). Cal destacar un canvi de tendència respecte a l’any anterior on el 58,6% dels turistes esportius ja havia visitat el municipi anteriorment.
  • Acompanyants: La majoria dels viatgers esportius de la Destinació Barcelona ho han fet en parella (45,8%), seguits del que han vingut en solitari (24,6%), amb fills menors d’edat (20,2%) o amb amics (16,6%).
  • Transport intern: El 63,1% dels turistes ha optat per desplaçar-se a peu per dintre del municipi, el 27,2% en metro i el 21,3%, en taxi.

 

Activitats a la destinació

  • Activitats realitzades: Anar a restaurants (91,2%), realitzar passejades tranquil·les per relaxar-se (90,2%), anar a la platja (71,8%) i realitzar activitats esportives com a participant (71,0%) són les activitats més realitzades pels turistes esportius durant la seva estada a la Destinació Barcelona. Cal destacar un important creixement dels turistes que realitzen activitats en espais naturals i a l’aire lliure durant la seva estada tant pels turistes esportius participants (56,4% i 46,1%, respectivament) com pels espectadors (54,1% i 48,1%, respectivament).
  • Excursions realitzades: El 30,0% d’aquests turistes de la Destinació ha realitzat alguna excursió fora del municipi de pernoctació, fet que suposa un augment de 8,9pp respecte al global de turistes. Aquesta proporció continua, però sent més elevada a Barcelona regió (40,3%) que a Barcelona ciutat (14,4%) i més elevada en els turistes esportius participants (32,9%) que en els espectadors (25,0%).

 

Despesa per persona

  • Despesa mitjana: La despesa del turista esportiu durant la seva estada a la Destinació Barcelona, és bastant similar a la global de turista del 2022, i s’ha distribuït en 313,81 € en transport d’anada i tornada per turista, 57,56 € en allotjament per persona i dia i 63,58 € en altres despeses per persona i nit. Cal destacar una despesa més elevada en transport d’anada i tornada per turista i en allotjament per persona i dia dels turistes esportius espectador (400,73 € i 81,80 €, respectivament) respecte al de participants (286,19 € i 54,36 €, respectivament).
  • Desglossament de la Despesa: El turista segueix destinant, un any més, gairebé la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en entreteniment, en compres i en transport intern. Cal destacar una important variació en el repartiment de la despesa segons la tipologia de turista esportiu, ja que, mentre el turista participant destina el 52,6% de la seva despesa d’estada en menjar i beguda, el 16,9% en compres i el 16,0% en entreteniment, el turista espectador destina el 39,7% d’aquesta en menjar i beguda, el 25,7% en entreteniment i el 20,2% en compres.

 

Valoració

  • Valoració del municipi: El turista que visita la Destinació Barcelona se sent principalment atret pel clima (8,73) i el caràcter i amabilitat de la gent (8,64), i valora molt positivament el conjunt d’aquest municipi de destinació (8,66). Cal destacar que a Barcelona ciutat aquest perfil de viatgers valoren molt positivament l’arquitectura (9,20) i la cultura (8,87) de la ciutat.

 _______________________________________________________________________________________________                                                                                                                

L'enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a la Destinació Barcelona 2022 s’ha dut a terme a 1.776 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la Destinació Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2022 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer i que han practicat i/o assistit alguna activitat esportiva durant la seva estada a la Destinació, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits d’aquests viatgers durant la seva estada a la Destinació Barcelona. Cal destacar que del total dels turistes esportius, el 79,6% ha practicat alguna activitat esportiva i el 35,4% ha assistit a alguna activitat esportiva durant la seva visita al municipi de pernoctació.

 

Per a més informació: Informe de resultats. Monogràfic de Perfil i hàbits dels turistes motivat pels esports de la Destinació Barcelona 2022

Comparteix:

Notícies relacionades