El perfil del turista escènic destaca respecte al turista global que ha visitat la Destinació Barcelona en ser una persona més jove (35,5 anys de mitjana), de procedència internacional (76,4%), que visita la Destinació Barcelona per oci (74,1%), que s’allotja més en cases particulars (21,1%) i en què quan contracte l’allotjament ho fa principalment per internet amb TTOO, AAVV o altres (54,0%) que arriba en avió (70,1%), que viatja més amb amics (21,6%) i que està 6,4 nits de mitjana al municipi de pernoctació (1,5 nits més que els turistes totals).
Una vegada a la Destinació Barcelona, és un perfil de turista que destina una despesa més elevada en transport (358,6 €) i estada (79,35 €), però, en canvi, inferior en allotjament (57,51 €), que du a terme més activitats durant la seva estada, destacant que va més a la platja i de compres i que surt més de festa, que valoren més positivament el conjunt dels diferents aspectes de la Destinació i realitzen més excursions fora del municipi de pernoctació (24,8% vs 21,1% del 2022 global).
L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió presenta l’informe monogràfic sobre arts escèniques que inclou les principals conclusions d’aquest perfil de turistes per les tres àrees geogràfiques de treball habituals de l’OTB: Barcelona ciutat, Barcelona regió i la Destinació Barcelona. Destacar la incorporació en aquests monogràfics de la possibilitat de poder fer una comparació del perfil estudiat amb el mateix perfil de l’any anterior i amb el global de turistes que han visitat la Destinació passant amb el ratolí per sobre de les opcions de resposta dels gràfics.
Perfil sociodemogràfic
- Perfil del turista: El 2022, el perfil tipus que ha visitat la Destinació Barcelona per assistir a concerts, festivals de música, teatre o cinema ha estat un home (63,2%) de 35,5 anys, amb estudis universitaris (71,8%) i que treballa com a assalariat (59,6%).
- Procedència: Tot i que el mercat internacional, ha liderat el rànquing d’origen d’aquesta tipologia de turista a la Destinació Barcelona (76,4%), a Barcelona regió podem observar una important quota de mercat de procedència nacional (43,3%).
Planificació del viatge
- Fonts d’informació: La majoria d’aquests turistes, igual que pel global de turistes que han pernoctat a la Destinació Barcelona aquest 2022, continuen guiant-se tant per la informació que troben en pàgines web (58,9%), essent Booking, Tripadvisor i Googlemaps les més usades. També té certa importància en aquest perfil de turistes la informació facilitada pels seus amics i familiars (35,1%).
- Destinacions alternatives: El 59,1% d’aquests turistes continuen sense contemplar cap destinació alternativa al municipi de pernoctació.
Contractació del transport
- Transport d’arribada: L’avió s’ha posicionat com el transport més utilitzat per arribar a la Destinació Barcelona (70,1%), seguit del vehicle privat (16,2%) i del tren (7,9%). Cal destacar que a Barcelona regió, a diferència del que passa amb el total de turistes d’aquest territori, l’avió ha superat l’ús del vehicle particular com a mitjà més utilitzat per arribar al municipi de destinació (43,9%).
- Canal de contractació: La compra del transport d’arribada s’ha realitzat, un any més, majoritàriament a través de la web de la companyia (64,0%), essent Ryanair i Vueling les més emprades.
Contractació de l’allotjament
- Tipologia: Més de la meitat dels turistes s’han allotjat en un hotel (52,7%), seguit de les cases d’amics i familiars (21,1%) i dels habitatges d’ús turístics (HUTs) (10,0%).
- Anticipació de la reserva: Els turistes escènics que visiten la Destinació Barcelona realitzen majoritàriament la reserva del seu viatge entre la darrera setmana (27,6%) i el darrer mes (25,7%) abans de viatjar.
- Canal de contractació: La contractació de l’allotjament s’ha realitzat principalment a través d’OTAs (agències de viatge online) (54,0%), essent Booking la més usada. Cal destacar que a Barcelona regió els turistes que assisteixen a concerts, festivals de música, teatre o cinema contracten majoritàriament l’allotjament a través de la web de la companyia (37,5%).
Característiques del viatge
- Motiu de viatge: La major part dels turistes que han visitat la Destinació Barcelona ho han fet per oci (74,1%).
- Estada mitjana: A la Destinació Barcelona, l’estada mitjana s’ha situat en 6,4 dies, dades molt similars a les de l’any anterior. Cal destacar que l’estada mitjana dels turistes que assisteixen a concerts, festivals de música, teatre o cinema és d’1,5 nits més que la del total de turistes que visiten la Destinació Barcelona.
- Repetibilitat: El 2022 s’ha produït un augment important del número dels turistes escènics que visiten per primera vegada el municipi de pernoctació respecte l’any anterior (48,5% vs 39,2%).
- Acompanyants: El 39,9% dels viatgers de la Destinació Barcelona ho han fet amb parella, seguits del que han vingut en solitari (28,7%) o amb amics (21,6%). Tot i això, cal destacar que a Barcelona ciutat la majoria dels viatgers ho han fet en solitari (33,9%).
- Transport intern: El 63,3% dels turistes ha optat per desplaçar-se a peu per dintre del municipi, el 45,1%, en metro, el 25,8%, en autobús i el 24,6%, en taxi.
Activitats a la destinació
- Activitats realitzades: Anar a restaurants (95,3%), realitzar passejades tranquil·les per relaxar-se (92,1%) i visites culturals (81,4%) són les activitats més realitzades pels turistes escènics, a part d’anar a concerts, festivals de música, teatre o cinema, durant la seva estada a la Destinació Barcelona.
- Excursions realitzades: El 24,8% d’aquests turistes de la Destinació ha realitzat alguna excursió fora del municipi de pernoctació. Aquesta proporció continua però, sent més elevada a Barcelona regió (46,8%) que a Barcelona ciutat (12,0%).
Despesa per persona
- Despesa mitjana: La despesa del turista escènic durant la seva estada a la Destinació Barcelona s’ha distribuït en 358,60 € en transport d’anada i tornada per turista, 57,51 € en allotjament per persona i dia i 79,35 € en altres despeses per persona i nit. Cal destacar un valor de la despesa d’estada per persona i nit del perfil escènic superior al de la mitjana total dels turistes que han pernoctat a la Destinació Barcelona durant l’any 2022 (79,35 € vs 67,34 €).
- Desglossament de la Despesa: El turista segueix destinant, un any més, gairebé la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en entreteniment, en compres i en transport intern.
Valoració
- Valoració del municipi: El turista que visita la Destinació Barcelona se sent principalment atret pel clima (8,66), pel caràcter i l’amabilitat de la gent (8,63) i per la restauració (8,59), i valora molt positivament el conjunt d’aquest municipi de destinació (8,74). Cal destacar que a Barcelona ciutat aquest perfil de viatgers valoren molt positivament l’arquitectura (9,19), la cultura (8,87) i l’entreteniment (8,71) de la ciutat.
_______________________________________________________________________________________________
L’enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a la Destinació Barcelona 2022 s’ha dut a terme a 799 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la Destinació Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2022 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer i que han assistit a algun concert o festival de música, teatre o cine durant la seva estada a la Destinació, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits d’aquests viatgers durant la seva estada a la Destinació Barcelona.