GPA presenta les dades del mercat aeri per l’Aeroport de Barcelona.
En un webinar organitzat per l’OTB, GPA ha presentat les dades del mercat aeri per l’Aeroport de Barcelona, estructurant la informació en tres blocs: una anàlisi de l’estat de les reserves durant el mes de febrer, la capacitat aèria a 1 d’abril i les perspectives de futur del sector aeri a nivell internacional i com aquestes impacten concretament a l’Aeroport de Barcelona.
En l’anàlisi de l’estat de les reserves el mes de febrer pels mesos d’estiu (març-octubre) a l’Aeroport de Barcelona es pot observar com la variació interanual a nivell global va ser molt similar a la de la resta d’aeroports espanyols, -33% i -32% respectivament.
Dels mercats emissors analitzats, el mercat xinès va ser el més afectat amb un descens superior al -60% de les reserves, cal recordar que va ser el primer país amb restriccions de vol. A nivell europeu, el que va experimentar una caiguda més important va ser el mercat alemany (-50%), seguit del neerlandès (-42%) i el britànic (-43%). Per altra banda, l’estatunidenc va ser el menys perjudicat, amb una pèrdua del voltant del -20% del nivell de les reserves, degut al retard de l’arribada de l’impacte del Covid-19.
S’espera que les reserves en els propers mesos pateixen una davallada superior a la registrada durant el mes de febrer, amb xifres superiors al -70%.
Font: Observatori del Turisme a Barcelona a partir de GPA
El fet que les companyies aèries estiguin reajustant els seus vols amb 3 o 4 setmanes d’antelació provoca que sigui difícil conèixer les dades de capacitat aèria a mig termini, no només a l’Aeroport de Barcelona sinó a la resta d’aeroports del món.
En la comparació interanual presentada es poden observar caigudes de la capacitat aèria durant el mes d’abril que freguen, de mitjana, el -90%, igual que a la majoria dels aeroports europeus.
Aquesta recuperació és ara per ara incerta ja que dependrà del moment en que cada país decideixi eliminar les restriccions per viatjar. Per tant, ara mateix s’estima que la recuperació es a partir de maig-juny però aquesta data s’anirà posposat, en una previsió de setmana en setmana.
Segons la base de dades d’IATA a Europa del 31/03/2020 les arribades de passatgers caurien un -46% al 2020 respecte el 2019. Si s’extrapolen aquestes dades a l’Aeroport de Barcelona, és probable que, entre els mesos de juny i agost s’experimentin caigudes d’entre el -70% i el -80% de passatgers, mentre que els darrers mesos de l’any, les caigudes es moderarien, amb registres d’entre el -30% i el -55%.
Font: GPA
En l’anàlisi d’anteriors crisis mundials amb impacte al mercat aeri, els períodes de recuperació de passatgers es van situar entre 1,5 i 3 anys. Es preveu que aquesta crisi segueixi el mateix patró o fins i tot que aquest període sigui més prolongat en el temps, fins a 5 anys. La recuperació serà primer a nivell nacional, seguit de l’europeu i, en darrer lloc, l’intercontinental.
Aquesta crisi canviarà les tendències de viatge a curt i mig termini:
Enllaç relacionat: Presentació del webinar Previsió de Trànsit Aeri a l’Aeroport de Barcelona
S’actualitzen les dades de seguiment mensual de l’activitat turística a la Destinació Barcelona
L’OTB presenta l’actualització mensual de les perspectives d’activitat turística
L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió publica l’informe de resultats de l’Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2024