Impacte del Covid-19 en el sector turístic

20/04/2020 - 08:45h

L'Observatori del Turisme a Barcelona recull els efectes del Covid-19 i les expectatives de futur en el sector turístic a nivell mundial. 

Evolució històrica de l’impacte del Covid-19

General

  1. Si bé al principi l’impacte del Covid-19 en el mercat aeri es va centrar en la regió d’Àsia-Pacífic, durant les últimes setmanes, l’impacte s’ha traslladat a Europa i l’Amèrica del Nord. La capacitat aèria mundial s’ha vist reduïda a mínims degut a les restriccions de viatge imposades pels diferents governs i la falta de demanda (OAG, 2020; Forwardkeys, 2020).

  2. La Xina i els Estats Units han substituït gran part de les seves connexions internacionals per un augment de la freqüència en les seves rutes domèstiques (OAG, 2020; Forwardkeys, 2020).

  3. La majoria dels TTOO, OTA i línies aèries estan aplicant polítiques de devolució o flexibilitat a les seves vendes per incentivar una demanda pràcticament inexistent. Alguns han aturat les seves operacions fins a finals de maig (Turisme de Barcelona, 2020).

  4. Les DMMO se centren en donar suport i assessorar als negocis turístics, proposar activitats per descobrir les ciutats des de casa i, a curt termini, promocionar les destinacions als mercats domèstics (ECM, 2020).

  5. Europa es troba paralitzada davant del confinament de la majoria dels seus ciutadans. La crisi al continent va començar a finals de febrer a Itàlia. El tancament dels museus, equipaments turístics i allotjaments italians serviria de preludi per la resta de països amb major nombre d’afectats per Covid-19 (ECM, 2020). En les úñtimes setmanes, els Estats Units han seguit el mateix camí (Adara, 2020).

  6. A Espanya, l’impacte sobre el sector turístic a curt termini serà elevat: la crisi ha començat just abans de la temporada turística i un gran nombre d’empreses està aplicant ERTO, el virus ha impactat plenament a l’Estat i la capacitat aèria es veurà reduïda significativament, fins i tot després de l’aixecament de l’estat d’alarma. Degut a la manca d’oferta i a una sensació d’inseguretat global, a curt termini, la demanda se’n ressentirà (UOC, 2020; GPA, 2020).

Barcelona

  1. L’activitat firal i de congressos s’ha vist afectada sobretot durant la primavera. S’han cancel·lat un 15% de fires i congressos i se n’han posposat un 85% (ACT, a partir de GEBTA, 2020).

  2. Els esdeveniments esportius també s’han vist afectats de la mateixa manera: destacar que els dos esdeveniments més importants a nivell turístic, la Formula 1 GP i la Marató de Barcelona han estat posposats (Barcelona Sports, Turisme de Barcelona, 2020).

  3. Al Port de Barcelona i a l’Aeroport de Barcelona, el mes de febrer van experimentar un creixement idèntic de passatgers (+0.4%). El mes de març l'aeroport va registrar una caiguda històrica, motivada per la cancel·lació de gran part de les seves operacions (-64,3%) (AENA, 2020; Port de Barcelona, 2020).

  4. El nombre de turistes en allotjaments turístics el mes de febrer va ser inferior al mateix període de 2019, degut principalment a la cancel·lació del MWC. Les pernoctacions també van disminuir, tot i que amb menys intensitat. La ràtio de cancel·lació de les reserves en els allotjaments és especialment elevada pel mes de maig i juny (INE, 2020; TDS, 2020; ACT, a partir de Top Tourism Marketing, 2020).

Perspectives de futur

  1. La millora de la situació a la Xina ha provocat la reobertura d’alguns museus i espais d’interès turístic, sota estrictes mesures de seguretat. Les plataformes xineses de venda de productes turístics tornen a comercialitzar viatges i creix l’interès per viatjar a l’interior del país (South China Morning Post, 2020).

  2. Segons els models, les regions més afectades per la crisi del Covid-19 seran Àsia, Europa i Amèrica. Les grans destinacions europees serien les més perjudicades, principalment en aquells països on la crisi sanitària hagi estat més greu (Oxford Economics, 2020).

  3. En base a les recuperacions experimentades en altres crisis passades, es preveu una recuperació de l’activitat turística a nivell mundial superior a la caiguda, entre 2 i 6 mesos després del punt àlgid d’aquesta crisi (Oxford Economics, 2020; UOC, 2020; World Travel and Tourism Council, 2020).

  4. La confluència de diversos estudis, enquestes i resums ens porten a la conclusió que el turista a mig termini tendirà a viatjar més a prop, a cercar destinacions més alternatives i menys massificades, reservar amb menys antelació i fer estades més curtes. Això  podria significar un canvi important en el transport d’arribada a les destinacions, amb un creixement del tren i el cotxe i una disminució important dels avions i els creuers (Adara, 2020; DragonTrail, 2020; Ketchum, 2020).

  5. Les destinacions i les empreses turístiques hauran de fer esforços de promoció per demostrar que han tornat a la normalitat i transmetre que tornen a ser destins segurs. S'estan començant a dissenyar sistemes de certificació per indicar que els allotjaments són Covid-free (Hosteltur, 2020; Ketchum, 2020).

 

Enllaços d'interès: 

 

Comparteix:

Notícies relacionades