L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió presenta l’anàlisi dels principals indicadors mensuals de seguiment de l’activitat turística corresponent al març de 2025 a la Destinació Barcelona. Cal tenir en compte el moviment en el calendari d’alguns esdeveniments importants per la Destinació a l’hora de comparar les dades interanualment: per exemple, el MWC de 2024 va tenir lloc el mes de febrer i el de 2025, el mes de març. En canvi, la Setmana Santa de 2024 va tenir lloc el mes de març, mentre que al 2025, a l’abril.
A continuació s’ofereixen les principals conclusions, per àrees geogràfiques, del més destacat d’aquesta actualització:
Barcelona ciutat
- Hotels i pensions van sumar 680 establiments i gairebé 87.000 places operatives, per sobre de febrer i al mateix nivell de l’any anterior (+0,3% Var. 25/24, en places).
- La demanda en hotels, pensions i habitatges d’ús turístic (HUTs) va créixer respecte al mes anterior tant en turistes com en pernoctacions, per efecte de l’estacionalitat turística. Si es compara interanualment, tot i que el nombre de turistes va créixer (+6,4% Var. 25/24), es va registrar una estada mitjana més curta (de 3,0 nits el 2024 a 2,8 el 2025), el que va fer que el nombre de pernoctacions es mantingués força estable (-0,3% Var. 25/24).
- Per tipologia d’establiment, l’estada mitjana es va situar en 2,4 nits en els establiments hotelers i 3,7, en HUTs. Per la seva banda, l‘ocupació en places als establiments hotelers va ser del 63,4% (-3,9pp Var. 25/24) i en HUTs, del 59,9% (+6,1pp Var. 25/24).
- A l’Aeroport de Barcelona, es van registrar 4,4 milions de moviments de passatgers el que va significar un creixement de l’1,7% interanual. El rànquing dels països des dels quals van volar els passatgers a l’Aeroport de Barcelona el va encapçalar Espanya. El segon lloc de rànquing el va ocupar Itàlia, seguit del Regne Unit, Alemanya i França.
- Al Port de Barcelona, hi va haver prop de 150.000 moviments de passatgers de creuers i gairebé de 88.000 moviments de passatgers de ferris. En ambdós casos, això va signifcar un augment intermensual de l’activitat, degut a l’estacionalitat turística, però, tot i que els moviments de passatgers en creuers van augmentar interanualment (+10,8% Var. 25/24), en ferris, van decréixer (-28,0% Var. 25/24).
- Als equipaments culturals de l’ICUB monitoritzats, es van registrar aproximadament el mateix nombre de visitants que el mes anterior, però una davallada interanual del -6,8%. Amb tot, cal destacar que la proporció de visitants internacionals va créixer respecte al mes anterior, de manera que si al febrer ho van ser un 58,3%, al març, ho van ser el 64,2%, el que se situa a nivells molt similars a març de 2024.
- Quant a la procedència dels turistes als establiments hotelers, la proporció d’internacionals va ser del 80,8%, per sobre del mes anterior (+2,6pp). El rànquing de turistes en aquesta tipologia d’establiment el van encapçalar els residents a Espanya (19,3% de quota), seguits, dels dels Estats Units (12,6%), Itàlia (6,9%) i el Regne Unit (6,8%).
- El turista tipus de Barcelona ciutat1 durant aquest mes va ser el d’una persona de 37 anys i que va viatjar sol (36,7%). Les persones que van viatjar per motius professionals van augmentar fins a significar el 49,0% del total, seguides de les persones que van viatjar per motius d’oci (44,4%) i personals (6,6%).
- La despesa mitjana durant l’estada a la ciutat va créixer de manera destacada no només respecte al mes anterior (+52,4%), sinó respecte a l’any anterior (+71,6%), situant-se en 149,3€ per persona i dia. Això va ser degut a l’augment del turisme professional, marcat sobretot pel trasllat en el calendari del MWC el 2024, que com ja s’ha comentat anteriorment, va tenir lloc el mes de febrer, mentre que enguany, al març. No obstant, cal destacar que aquesta despesa mitjana mensual és la més alta dels últims 5 anys.
- La despesa durant l’estada a la ciutat es va invertir, principalment, en menjar i beguda (43,2%). Després, el 21,7% de la despesa es va destinar a les compres de roba, calçat i altres i el 18,3%, a l’entreteniment oci i cultura.
- Quant al mercat de treball, el mes de març, la nova contractació al nucli de l’activitat turística va créixer intermensualment, però va decréixer interanualment (-5,2% Var. 25/24). Malgrat això, els contractes indefinits realitzats a la ciutat van tornar a superar els temporals (53,8% vs 46,2%) i l’atur registrat en l’activitat turística es va situar força per sota del mateix període de 2024 (-3,2% Var. 25/24).
Barcelona regió
- L’oferta operativa d’allotjament turístic a la regió també va augmentar intermensualment per efecte de l’estacionalitat turística. Tot i així, si es tenen en compte els establiments hotelers, els càmpings i els establiments de turisme rural, hi va haver total de 58.000 places obertes, el que significa un -6,6% menys que el mateix mes de l’any anterior. En aquest cas, el desplaçament de la Setmana Santa, un mes més tard, ens dona l’explicació del per què de la reobertura d’establiments s’hagi produït a un nivell diferent a l’any passat.
- La demanda turística també va créixer intermensualment, per l’estacionalitat, però pel mateix motiu que en el punt anterior, si s’analitzen les dades interanualment, tant el nombre de turistes com el de pernoctacions van decréixer interanualment (-11,9% i -12,5% Var. 25/24, respectivament).
- Quant a l’estada mitjana, es va mantenir força estable respecte a l’any anterior, amb 2,4 nits. Per tipologia d’allotjament, els càmpings van ser, novament, els que van experimentar una estada més llarga (3,8 nits), seguits pels establiments hotelers (2,2 nits) i els de turisme rural (2,1 nits). Pel que fa a l’ocupació, els càmpings van registrar un 48,2% en places (-0,8pp Var. 25/24) i els establiments de turisme rural, un 16,7% (-3,4pp Var. 25/24).
- Un 50,8% dels turistes en establiments hotelers de Barcelona regió van ser internacionals, una proporció superior al mes anterior (+6,5pp).
- El turista tipus de Barcelona regió durant aquest mes1 va ser el d’una persona de 49 anys, que va viatjar per oci (46,7%) i en parella (39,6%). La despesa mitjana durant l’estada, 48,1€ per persona i dia va decréixer respecte al mes anterior (-7,1%), però va créixer interanualment (+16,5% Var. 25/24). Si tenim en compte les dades de Barcelona ciutat, la despesa mitjana al conjunt de la Destinació va ser de 119,1€ (+64,2% Var. 25/24).
- La despesa durant l’estada a Barcelona regió es va invertir, principalment, en menjar i beguda (67,7%), en compres de roba, calçat i altres (14,4%) i en transport intern (13,2%).
- La contractació laboral a l’activitat turística de Barcelona regió va créixer claramanent respecte al mes de febrer, i també respecte a l’any passat (+5,7% Var. 25/24). A més, els contractes indefinits van tornar a superar els contractes temporals (52,7% vs 47,4%) i l’atur registrat es va reduir un -3,0% interanual.
Amb dades de tancament trimestral, la ciutat de Barcelona va rebre de gener a març de 2025 un total de 3,2M de turistes que, sumats a l’1,5M de Barcelona regió, van permetre que la Destinació Barcelona en rebés 4,7M. Aquestes dades, juntament amb la despesa en allotjament i la despesa realitzada durant l’estada, han permès estimar l’impacte econòmic de la despesa directa de l’activitat turística en un total de 2.451M d’euros en el conjunt de la Destinació. Aquest impacte es distribueix en 2.019M a Barcelona ciutat i 432M a Barcelona regió. Cal destacar que, mentre que a tota la Destinació Barcelona el nombre de turistes ha estat un -5,5% respecte al primer trimestre de 2024 (-1,4% a Barcelona ciutat i -13.3% a Barcelona regió), l’impacte econòmic ha crescut un +7,4% interanual (+9,0% a Barcelona ciutat i +0,4% a Barcelona regió). Aquests càlculs inclouen, les dades en allotjaments turístics de pagament de la destinació i altres tipologies d’allotjament sense transacció econòmica, com cases d’amics i familiars.
___________________________________________________________________________
1 Per a més informació del perfil i els hàbits dels turistes al febrer a la Destinació Barcelona, consulteu el següent enllaç.
Més informació:
Resum de l’activitat turística Març 2025
Informe interactiu de seguiment de l’activitat turística