La despesa mitjana del viatge creix un 7,3% respecte 2023, assolint un valor de 1.175,27€ per persona
10/04/2025 - 12:00h
L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió publica l’informe de resultats de l'Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona ciutat 2024

A continuació, l’OTB presenta les principals conclusions de l’informe, segons els diferents apartats que corresponen als objectius específics de l’estudi.
- L’avió s’ha tornat a posicionar com el mitjà de transport més utilitzat per arribar a la ciutat de Barcelona (80,8%) i l’hotel com l’allotjament preferit pels turistes (55,4%).
- La mitjana de repetibilitat dels turistes ha disminuït respecte a l’any anterior (3,7 vegades).
- La majoria han visitat la ciutat en parella (36,2%) i per motius d’oci i vacances (66,4%).
- Igual que l’any anterior, la compra del transport d’arribada s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (74,3%) i la contractació de l’allotjament, a través d’OTAs (agències de viatge online) (61,8%).
- La despesa mitjana del turista ha augmentat respecte als últims 5 anys, assolint un valor de 1.175,27€ per persona.
- Durant la seva estada, el turista s’ha desplaçat majoritàriament a peu (44,7%) i en metro (28,1%), els lloc més visitat han estat les Rambles (80,9%) i la Plaça Catalunya / Passeig de Gràcia (80,0%) i l’activitat més realitzada realitzar visites culturals (79,0%).
- El turista ha valorat la seva estada a la ciutat amb un 8,7.
- Un 62,5% s’ha decantat per menjar en un restaurant de cuina espanyola durant la seva estada.
Perfil sociodemogràfic
El 2024, el perfil del turista tipus que ha visitat Barcelona ciutat ha estat un home (65,3%) de 36,2 anys, de procedència internacional (86,2%), amb estudis universitaris (74,3%) i que treballa com a assalariat (63,4%).
Un any més, el mercat internacional ha liderat el rànquing d’origen dels turistes de Barcelona ciutat assolint una quota de mercat de 86,2%. Cal Destacar a Itàlia, el Regne Unit, França, Estats Units i Alemanya com els països internacionals amb més visitants a la ciutat de Barcelona.
Característiques de l’estada
L’hotel continua sent la tipologia d’allotjament més utilitzada pel 55,4% dels turistes de Barcelona ciutat, seguit dels habitatges d’ús turístics (HUTs) (16,3%), de les cases d'amics i familiars (14,1%) i dels albergs juvenils (11,3%). L'estada mitjana a Barcelona ciutat en el 2024 se situa en 4,6 nits, dada inferior a les dels anys anteriors.
Motiu i característiques del viatge
Tot i perdre quota de mercat, les vacances o oci continuen sent, un any més, el motiu de viatge majoritari dels turistes que venen a Barcelona ciutat (66,4%), seguit pels que ho fan per motius professionals (20,5%) i per qüestions personals o altres (13,1%). D'entre els viatgers professionals que han assistit a un esdeveniment professional, destaquen els que ho han fet per assistir a un congrés o jornada (75,2%).
Un any més, el número de turistes que ja havien estat prèviament a la ciutat va decréixer lleugerament respecte a l’any anterior, assolint un valor del 47,7%. Aquests repetidors han visitat de mitjana 3,7 vegades la ciutat durant els últims 10 anys. Destacar que 3/4 d’aquests turistes repetidors, han modificat algun aspecte del seu viatge respecte a la seva última visita, essent els llocs visitats, les activitats i els acompanyants els principals canvis experimentats per més del 50% d’aquests turistes.
Pel que fa al grup de viatge, amb una mitjana de 3,6 persones, el viatge en parella ha continuat sent el més destacat (36,2%), seguit del viatge en solitari (29,6%) i amb amics (16,5%).
Planificació del viatge
Un 57,0% dels turistes ha consultat la informació que troben en pàgines web, un 29,8% pels seus amics i familiars i un 23,5% per alguna xarxa social o blogs per planificar la seva visita a la ciutat de Barcelona. Per altra banda, la compra del transport d’arribada s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (74,3%) i la contractació de l’allotjament, a través d’OTAs (agències de viatge online) (61,8%).
L'avió s’ha tornat a posicionar aquest 2024 com el transport més utilitzat per arribar a la ciutat (80,8%), seguit del tren (11,5%).
Pel que fa a la decisió d’elecció del viatge, el 21,8% decideix venir a Barcelona el darrer mes abans de viatjar, el 23,7% entre 1 i 3 mesos abans i el 21,6% entre 3 i 6. La contractació del transport i l’allotjament és produeixen amb la mateixa antelació temporal (22,4% i 25,2% pel transport i 24,1% i 24,9% per l’allotjament per un mes i 1 i 3 mesos respectivament). Finalment, cal destacar que tot i que un 24,8% dels turistes contracta les activitats a realitzar durant la seva estada una vegada ha arribat a Barcelona ciutat, el 31,7% d’ells no contracta cap mena d’activitat.
Despesa
El 2024, la despesa mitjana del viatge ha crescut un 7,3% respecte a l’any anterior, fins a assolir un valor de 1.175,27€, distribuïts en 380,46 € en transport d’anada i tornada, 400,36 € en allotjament (92,22 € per persona i dia) i 394,45 € en altres despeses (99,72 € per persona i nit).
Un any més, el turista segueix destinant gairebé la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en entreteniment, en compres i en transport intern.
Activitats realitzades i transport intern
Els turistes que visiten la ciutat de Barcelona segueixen visitant majoritàriament, un any més, les Rambles (80,9%), la Plaça Catalunya / Passeig de Gràcia (80,0%), la Sagrada Família (77,9%) i el front litoral (75,6%).
Les activitats més realitzades a la ciutat han estat realitzar visites culturals (79,0%), anar de compres (64,2%) i a la platja (64,1%).
Aquest 2024, tot i augmentar 23,0pp els turistes que han realitzat alguna activitat a la platja, el front litoral, port, riu o llac respecte a l’any anterior, ha disminuït gairebé a la meitat el percentatge de turistes que ha practicat una activitat aquàtica o nàutica (6,0% vs 11,9% any 2023).
Durant l’estada, el 62,2% dels turistes s’ha desplaçat en metro per la ciutat, seguits d’aquelles persones que ho han fet caminant (58,8%), en taxi (32,1%) i en autobús (31,1%). Igual que en els anys anteriors, les principals formes de desplaçament dels turistes han estat a peu i en metro en el 44,7% i 28,1% dels casos respectivament.
Excursions
Un 8,8% dels turistes han realitzat excursions fora de la ciutat, sent la Destinació Barcelona el principal destí d’aquestes excursions (7,2%). Aquestes excursions continuen realitzant-se majoritàriament en tren de rodalies (31,7%), cotxe privat (15,0%) i autobús (13,0%) i tenen com a finalitat realitzar visites culturals (51,3%), anar a la platja (38,8%), visitar espais naturals, ecoturisme (25,8%) i anar de compres (24,6%).
Finalment, destacar, que la despesa mitjana d’aquestes excursions ha estat de 59,50€ per persona, experimentant una pujada de 16,66€ respecte a l’any 2023.
Altres aspectes de la Destinació
El turista que visita Barcelona ciutat se sent principalment atret per l’arquitectura (9,3), per la cultura (8,9) i pel transport públic (8,6) i valora molt positivament el conjunt de la ciutat (8,7).
Només el 2,5% dels turistes allotjats a la ciutat de Barcelona han sofert un delicte o intent de delicte durant la seva estada a la ciutat, essent, un any més, els llocs exteriors i els transports els escenaris principals d’aquests fets delictius.
Un 25,4% dels turistes que ens visiten estarien disposats a pagar un sobrecost superior al 10% per un servei sostenible.
Finalment, el 62,5% dels turistes han anat a menjar en un restaurant de cuina espanyola durant la seva estada a la ciutat, el 52,1% en un bar o una cafeteria, el 40,7% en un restaurant de cuina catalana i el 37,1%, en un supermercat o un mercat de la ciutat.
_______________________________________________________________________________________________
L'enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona ciutat 2024 s’ha dut a terme a 3.990 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la ciutat de Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2024 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits dels viatgers durant la seva estada a la ciutat.
Més informació:
Comparteix: