L’Observatori del Turisme a Barcelona i The Hotels Network presenten les perspectives de demanda turística per Nadal

15/12/2022 - 14:00h

També s'ha fet un anàlisi de les tendències i oportunitats de l’activitat turística el 2023

L’Observatori del Turisme a Barcelona i The Hotels Network han presentat, en format webinar, les perspectives de demanda turística per aquest Nadal, fent un repàs de l’estat de la connectivitat de la Destinació Barcelona, l’agenda cultural i esportiva per aquestes festes, l’interès per la Destinació i l’estat de les reserves hoteleres. La presentació també ha fet referència a les perspectives, tendències i oportunitats de l’activitat turística a la Destinació Barcelona el 2023.

 

Connectivitat a la Destinació Barcelona

Per Nadal, la Destinació Barcelona estarà connectada amb 153 destinacions aèries, 36 de les quals intercontinentals. Això significa que l’aeroport barceloní es troba actualment en només un 10% per sota de 2019 pel que fa a destinacions aèries. Això ha estat possible gràcies a la reducció de les restriccions de viatge, sobretot a partir dels mesos d’abril-maig.

Del 16/12 al 06/01, s’esperen una vintena d’arribades de creuers al Port de Barcelona, el que significa que se superaran les que es van registrar just abans de la pandèmia.

 

Agenda cultural i esportiva

Si bé els esdeveniments professionals com congressos i fires experimentaran una lògica aturada per les festes, a nivell cultural i esportiu hi haurà una gran varietat en l’oferta que ja està atraient i continuarà atraient públic local i de fora. 

Arreu de tot el territori s’han programat diverses fires i mercats de Nadal, esdeveniments tradicionals i de cultura popular i festivitats, concerts, esdeveniments esportius, entre altres. Alguns d’aquests esdeveniments podrien reunir milers d’espectadors i visitants. Per exemple s’espera que la Cavalcada de Reis de Barcelona, reuneixi unes 500.000 persones, el Cap d’Any a l’Av. Maria Cristina de Barcelona, 20.000, el Badanadal de Manlleu, 18.000 i el Festival de la Infància a Barcelona, 15.000.

 

Interès per la Destinació Barcelona

Tal com l’Observatori del Turisme acostuma a incloure en els seus Informes de Perspectives de l’Activitat Turística, publicats mensualment, al webinar s’ha presentat l’interès que desperta tant la ciutat com el conjunt de la Destinació Barcelona a través de les cerques online a Google. Aquestes enguany s’han situat per sobre del 2021 però per sota de 2019.

Al llistat de conceptes més buscats a Barcelona ciutat hi trobem, des d’atractius turístics com la Sagrada Família, la Catedral i el Tibidabo, destinacions complementàries a la nostra com Andorra o Madrid i altres conceptes clàssics com la meteorologia. Cal tenir en compte que el mercat que realitza més cerques per Barcelona ciutat com a destinació és el mercat domèstic, principalment des de Catalunya, seguit del francès, sobretot des de la regió del Llenguadoc-Rosselló.

Les consultes més populars en l’àmbit de la Destinació Barcelona s’acostumen a concentrar principalment en atractius de Barcelona i el Garraf, amb especial interès per Sitges, però també trobem destinacions d’interior com Cardona o Montserrat. En aquest cas la majoria també han provingut d’Espanya, principalment de Catalunya.

 

Reserves hoteleres per Nadal a Barcelona

Les principals característiques de les reserves hoteleres per al període comprès entre el 16/12/22 i el 06/01/23 són:

  • 2 de cada 3 reserves hoteleres pel Nadal d’enguany s’han realitzat a través d’ordinador (66,8%), amb una antelació mitjana d’aproximadament 60 dies, sent el novembre el mes on es van registrar la majoria. 
  • Les reserves es distribueixen al llarg de tot el període nadalenc, destacant lleugerament les registrades pel Cap d’Any. L’estada mitjana a Barcelona ciutat se situa en 3,7 nits i, a Barcelona regió, en 2,9. 
  • Gairebé 7 de cada 10 reserves per estades a Barcelona regió provenen del mercat domèstic, mentre que a Barcelona ciutat, aquestes representen 3 de cada 10. El mercat francès se situa en primer lloc de les reserves hoteleres internacionals, seguit del mercat estatunidenc. El viatge en parella serà el majoritari, seguit de l’individual. 
  • En general, les reserves hoteleres a Barcelona ciutat se situen per sobre de la mitjana d’altres ciutats europees competidores pel període nadalenc. A Barcelona regió, les dates amb una major demanda coincideixen amb les de Catalunya.

 

Context activitat turística 2023

Tot i el context d’inestabilitat política, la inflació i la crisi energètica, la Destinació Barcelona afronta un 2023 optimista quant a l’activitat turística:

  • L’apreciació del dòlar podria provocar un augment de la demanda i la despesa dels turistes estatunidencs
  • La situació Covid-19 s’ha estabilitzat a la majoria de països, de manera que gairebé totes les fronteres estan obertes i s’han eliminat gran part de les restriccions de viatge. D’aquesta manera, el consumidor ha recuperat ràpidament la confiança.
  • Diversos estudis demostren que la intenció de viatge és elevada. La impossibilitat de viatjar durant la pandèmia ha provocat que actualment encara hi hagi demanda reprimida i que els viatges continuïn sent una prioritat per als consumidors, que consideren que viatjar els permet invertir en el seu benestar mental i físic.
  • Si bé encara no és un factor clau, la sostenibilitat comença a ser un criteri important pels consumidors. En aquest sentit, cal remarcar el gran compromís que té la Destinació Barcelona, tant a nivell públic com privat amb accions com l’increment d’empreses, serveis i destinacions amb certificació Biosphere.
  • El turisme premium i de negocis serà menys sensible a la pujada de preus. Quant a aquest últim, actualment hi ha confirmats públicament 95 esdeveniments professionals per 2023, però l’any es podria tancar amb més de 400 reunions. 30 d’aquestes podrien arribar a atraure més de 1.000 assistents.
  • Pel que fa a les connexions aèries, la temporada d’estiu de 2023, Avianca connectarà Barcelona amb Cali i Medellín (Colòmbia) i United Airlines amb Chicago als Estats Units.
  • Al Port de Barcelona, segons les primeres previsions, durant el 2023 podrien arribar més de 850 creuers. La Copa Amèrica començarà a atreure els primers visitants gràcies als primers entrenaments i proves prèvies a la competició de 2024.
  • Les cerques per estades en hotels el 2023 són especialment elevades a Barcelona ciutat per a determinats períodes com el Mobile World Congress (febrer de 2023), Setmana Santa (principis d’abril), el Seafood i pont de maig (finals d’abril) i el Primavera Sound (finals de maig, principis de juny). Per a Barcelona regió, el nivell de cerques es manté inferior, però destaca durant els mesos d’estius, per sobre de Barcelona ciutat. 
  • El nivell de les reserves hoteleres pel 2023 encara és baix comparat amb les cerques, degut a una anticipació de les reserves reduïda. Amb tot, a Barcelona ciutat els pics de reserves coincideixen majoritàriament amb els de les cerques i, a la regió, s’observen clarament alguns pics a inicis d’any i una tendència a l’alça a partir de primavera i fins a finals d’estiu.

     

Més informació: Perspectives de demanda turística per Nadal

Comparteix:

Notícies relacionades