S’incrementa la proporció de turistes que realitzen excursions durant la seva estada a la Destinació Barcelona el 2021

30/03/2022 - 12:45h

L’OTB publica la segona càpsula de l’Informe Anual de l’Activitat Turística 2021, que inclou informació sobre el perfil i la despesa del turista

  • Es manté el canvi de perfil i la despesa del turista a la Destinació Barcelona degut als efectes de la Covid-19.
  • Augmenta la proporció de turistes domèstics respecte als internacionals en el conjunt de la Destinació. A Barcelona regió, els turistes espanyols han superat als estrangers per segon any consecutiu.
  • La majoria ha visitat la Destinació en parella (45,9%) o en solitari (26,8%) i per motius d’oci i vacances (62,9%).
  • L’avió ha recuperat protagonisme com a mitjà de transport prevalent per arribar a la Destinació Barcelona (44,2%), però encara queda lluny dels valors prepandèmics, en detriment del vehicle privat (34,7%) i el tren (15,7%), la proporció d’ús dels quals continua duplicant-se respecte a 2019.
  • La mitjana de repetibilitat dels turistes es dobla respecte a 2019: a Barcelona ciutat, els turistes hi han estat 10,0 vegades, mentre que a Barcelona regió, 23,5.
  • Durant la seva estada, el turista acostuma a desplaçar-se a peu (53,1%) i a degustar gastronomia o anar de restaurants (85,9%).
  • La despesa mitjana del turista s’ha recuperat lleugerament pel que fa al transport d’arribada, el cost de l’allotjament i a despesa durant l’estada.

 

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió ha publicat la segona càpsula de l’Informe de l’Activitat Turística a Barcelona 2021, informe que aporta les dades sobre l’activitat turística dels tres nivells geogràfics que treballa l’OTB: Barcelona ciutat, Barcelona regió i Destinació Barcelona. Aquesta càpsula conté dos capítols amb dades sobre el perfil i la despesa dels turistes.

L’any 2021 ha continuat marcat pels efectes de la Covid-19 a l’activitat turística. Els primers mesos de l’any es van caracteritzar per confinaments territorials i fortes restriccions per als viatges no essencials. Amb l’aixecament de l’estat d’alarma primer el mes de maig i l’entrada en vigor del certificat Covid a partir de juliol, el turisme va començar la seva reactivació. No obstant, tant el perfil com la despesa del turista a la Destinació Barcelona durant el 2021 van seguir experimentant modificacions importants respecte als anys d’abans de la pandèmia.

 

Perfil sociodemogràfic

6 de cada 10 turistes varen ser homes i la mitjana d’edat es va situar en 37,2 anys. La majoria de turistes de la Destinació Barcelona disposava d’estudis secundaris professionals o estudis universitaris (74,4%) i treballava per compte d’altri (62,1%).

Pel que fa a la procedència, destacar l’augment del turisme domèstic respecte a 2020 a la Destinació Barcelona (44,5% de quota i +1,9pp), degut a l’augment de la quota de mercat espanyol de Barcelona ciutat (33,0% i +3,1pp). Pel que fa al turista internacional, els francesos (+3,2pp), els estatunidencs (+0,4pp) i els alemanys (+0,5pp) també van augmentar la seva proporció en el conjunt de la Destinació Barcelona, mentre que els italians (-0,2pp) i els britànics (-2,2pp), la van reduir.

 

Característiques del viatge

Un 62,9% va visitar la Destinació Barcelona per vacances o oci, un 16,9% per raons professionals i un 20,2% per raons personals i altres. La primera motivació va ser l’única que va créixer durant el 2021 (+7,2pp), en detriment de la professional (-3,9pp) i de la personal i altres (-3,3pp).

L’avió es va continuar erigint com el transport més utilitzat per arribar al conjunt de la Destinació Barcelona (44,2%), per sobre de 2020, però encara lluny dels nivells prepandèmics, quan pràcticament 7 de cada 10 turistes arribaven en aquest mitjà. Per contra, tot i la baixada interanual de l’ús del vehicle particular (34,7%) i del tren (15,7%), aquests dos mitjans de transport van duplicar la seva proporció respecte a 2018-2019. El mètode més emprat per contractar tant el transport, com l’allotjament va ser directament amb la companyia de transport o l’establiment (73,9% i 53,3%, respectivament), sobretot per internet.

El nombre de vegades que es va visitar el municipi de la destinació va decréixer respecte a l’any anterior de manera destacada a Barcelona ciutat, on la mitjana de repetibilitat es va situar en 10,0 vegades, mentre que a Barcelona regió va tornar a augmentar, fins a les 23,5 vegades. Malgrat tot, en ambdós casos, les mitjanes dupliquen les dels anys d’abans de la pandèmia.

Pel que fa a l’acompanyament, el viatge en parella continuà essent el més destacat (45,9%), seguit del viatge en solitari (26,8%), que va disminuir en -6,8pp respecte a 2020. Per altra banda, la durada de l’estada es va mantenir pràcticament estable en totes les àrees geogràfiques d’anàlisi: 5,1 nits a Barcelona ciutat i 4,4, a Barcelona regió.

Durant l’estada, el turista va tendir a moure’s en transports no contaminants, de manera que els desplaçaments a peu (53,1%) van ser els més nombrosos. En segon lloc, a Barcelona regió, hi trobem l’ús del cotxe (27,0%), mentre que a Barcelona ciutat, el metro va tenir un pes destacat (26,8%).

Les activitats més realitzades a la destinació varen ser la degustació de gastronomia / restaurants (85,9%), passejades tranquil·les i de relax (83,5%) i anar a la platja (57,9%). Totes les activitats realitzades mostren un augment respecte a 2020, amb l’excepció del treball/negocis, que va perdre -1,9pp.

Per altra banda, el nombre d’excursions des del municipi on s’estava allotjat va augmentar lleugerament: gairebé 2 de cada 10 turistes a la Destinació Barcelona en van fer alguna. Aquesta proporció va continuar sent més elevada a Barcelona regió (3 de cada 10) que a Barcelona ciutat (1 de cada 10).

 

Despesa del turista

Respecte a 2020, tant la despesa en transport, com la despesa en allotjament, com la despesa durant l’estada a la Destinació Barcelona van augmentar lleugerament, però es van mantenir per sota dels nivells d’abans de la pandèmia.  En canvi, el cost dels paquets turístics es va reduir respecte a l’any anterior.

La compra de menjar i beguda continua essent la partida en la que s’inverteixen més diners a la Destinació Barcelona (55,7% del total de la despesa durant l’estada per persona i nit), seguida de les compres de roba, calçat, souvenirs i efectes personals (16,9%). Els que van realitzar la despesa més elevada durant la seva estada van ser els turistes internacionals, que de mitjana, van gastar 70,2€ per persona i nit, 12,7€ per sobre de la mitjana.

 

Més informació: Informe de l’Activitat Turística a Barcelona 2021 – Càpsula 2

Comparteix:

Notícies relacionades