2 de cada 5 turistes han fet alguna excursió fora del municipi on s’allotgen
25/04/2024 - 12:00h
L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió publica l’informe de resultats de l'Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2023
A continuació, l’OTB presenta les principals conclusions de l’informe, segons els diferents apartats que corresponen als objectius específics de l’estudi.
- Després de 3 anys, el turista internacional torna a liderar el rànquing d’origen dels turistes de Barcelona regió (52,6%).
- El vehicle privat (cotxe o moto) s’ha tornat a posicionar com el mitjà de transport més utilitzat per arribar a Barcelona regió (42,1%) i l’hotel com l’allotjament preferit pels turistes (50,8%).
- La mitjana de repetibilitat dels turistes ha crescut lleugerament respecte a l’any anterior (13,5 vegades).
- La majoria han visitat la regió en parella (53,8%) i per motius d’oci i vacances (62,9%).
- Igual que en els anys anteriors, la compra del transport d’arribada i la contractació de l’allotjament s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (55,7% i 36,7% respectivament).
- La despesa mitjana del turista ha disminuït respecte a l’any anterior, assolint un valor de 577,7€ per persona.
- Durant la seva estada, el turista s’ha desplaçat majoritàriament a peu (64,7%), l’activitat que més ha realitzat ha estat anar de restaurants (79,8%) i ha valorat la seva estada al municipi de pernoctació amb un 8,4.
- un 41,3% han fet alguna excursió fora del municipi en el qual s’allotgen, sent Barcelona ciutat el principal destí d’aquestes excursions (27,9%).
- Un 43,3% s’ha decantat per menjar en un restaurant de cuina espanyola durant la seva estada.
Perfil sociodemogràfic
El 2023, el perfil tipus que ha visitat Barcelona regió ha estat un home (61,9%) de 43,2 anys, amb estudis universitaris (57,4%) i que treballa com a assalariat (65,2%).
La recuperació total del mercat internacional respecte als anys pre-pandèmics ha provocat que aquest torni, després de 3 anys, a liderar el rànquing d’origen dels turistes de Barcelona regió amb un 52,6%. Cal destacar a França, el Regne Unit i Alemanya com els països internacionals amb més visitants a Barcelona regió.
Característiques de l’estada
Tot i disminuir respecte anys anteriors, l’hotel continua sent la tipologia d’allotjament més utilitzada pel 50,8% dels turistes de Barcelona regió, seguida de les cases d'amics i familiars (17,7%) i dels càmpings (17,5%). L'estada mitjana a Barcelona regió en el 2023 se situa en 5,1 nits, dades més similars a les dels anys pre-pandèmics.
Motiu i característiques del viatge
Un 62,9% ha visitat la regió de Barcelona per vacances o oci, un 21,1% per raons personals i altres i un 16,0% per raons professionals. D'entre els viatgers professionals que han assistit a un esdeveniment professional, destaquen tant els que ho han fet per assistir a una fira (42,5%) com a un congrés o jornada (42,2%).
A diferència de l’any anterior, els turistes que ja havien estat prèviament al municipi de la destinació han crescut lleugerament fins a situar-se en el perfil de turista que més visita la regió. Aquests repetidors han visitat de mitjana 13,5 vegades el municipi de destinació durant els últims 10 anys.
Pel que fa al grup de viatge, el viatge en parella ha continuat sent el més destacat (53,8%), seguit del viatge amb fills menors d’edat (22,3%) i en solitari (20,8%).
Planificació del viatge
Un 43,5% dels turistes ha consultat informació que troben en pàgines web i un 27,2% informació facilitada pels seus amics i familiars per planificar la seva visita a Barcelona regió. Per altra banda, la compra del transport d’arribada i de l’allotjament s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (55,7% i 36,7% respectivament).
El vehicle privat (cotxe o moto) s’ha tornat a posicionar aquest 2023 com el transport més utilitzat per arribar a la regió (42,1%), seguit de l’avió (38,7%) i del tren (9,1%).
Despesa
El 2023, la despesa mitjana del viatge ha registrat una davallada respecte a l’any anterior, provocada principalment per la disminució dels turistes allotjats en hotels respecte a aquest període, assolint un valor de 577,7€, distribuïts en 191,5 € en transport d’anada i tornada, 210,3€ en allotjament - 46,3€ per persona i dia - i 175,9€ en altres despeses - 41,9€ per persona i nit-.
Un any més, el turista segueix destinant més de la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en compres, en transport intern i en entreteniment.
Activitats realitzades i transport intern
El 57,6% dels turistes que han pernoctat a l’Alt Penedès han visitat la ciutat de Vilafranca del Penedès, el 57,5% dels que ho han fet al Moianès, el municipi de Moià, el 48,6% de l’Anoia, la ciutat d’Igualada i el 43,5% del Baix Llobregat, alguna de les platges de la comarca.
Les activitats més realitzades a la regió han estat anar a restaurants (79,8%), de compres (49,6%) i a la platja (48,1%).
Durant l’estada, el 71,1% dels turistes s’ha desplaçat a peu pel conjunt del municipi de destinació, seguits d’aquelles persones que ho han fet en cotxe privat (20,6%). Igual que en els anys anteriors, la principal forma de desplaçament dels turistes ha estat a peu en el 64,7% dels casos.
Excursions
Un 41,3% dels turistes han realitzat excursions des del municipi on estan allotjats al conjunt de la regió de Barcelona, sent Barcelona ciutat el principal destí d’aquestes excursions (27,9%). Aquestes excursions continuen realitzant-se majoritàriament en cotxe privat (37,6%) i en tren de rodalies (25,1%) i tenen com a finalitat realitzar visites per turisme (67,0%), visites a amics i familiars (7,5%) i reunions professionals o altres feines o reunions (5,3%).
Finalment, destacar, que la despesa mitjana d’aquestes excursions ha estat de 59,2€ per persona, experimentant però, una davallada de 16,5€ respecte a l’any 2022.
Altres aspectes de la Destinació
El turista que visita Barcelona regió se sent principalment atret pel caràcter i l’amabilitat de la gent (8,7), per la seguretat personal (8,6), per l’allotjament (8,5), per les platges (8,4) i per l’entorn natural (8,3) i valora molt positivament el conjunt d’aquest municipi de destinació (8,4).
Un 24,7% dels turistes que ens visiten estarien disposats a pagar un sobrecost superior al 10% per un servei sostenible.
D’altra banda, un 23,4% dels turistes que visiten Barcelona regió han pernoctat en una altra destinació Europea durant el seu viatge, destacant entre aquestes destinacions, les ciutats de Barcelona, Madrid, París i València.
Finalment, un 26,5% dels turistes han buscat prèviament a la seva visita a on anirien a menjar durant la seva estada, destacant en la seva elecció final de gastronomia un restaurant de cuina espanyola (43,3%), un de cuina catalana (40,2%) o un bar o una cafeteria (34,5%).
_______________________________________________________________________________________________
L'enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2023 s’ha dut a terme a 6.206 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la regió de Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2023 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits dels viatgers durant la seva estada a la regió.
Més informació:
Comparteix: