7 de cada 10 turistes es desplacen a peu pel municipi de pernoctació
25/05/2023 - 12:00h
L’OTB publica l’informe de resultats de l'Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2022
A continuació, l’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió presenta les principals conclusions de l’informe, segons els diferents apartats que corresponen als objectius específics de l’estudi.
Perfil sociodemogràfic
- Perfil del turista: El 2022, el perfil tipus que ha visitat la regió de Barcelona ha estat un home (63,6%) de 43,5 anys, amb estudis universitaris (57,9%) i que treballa com a assalariat (66,2%).
- Procedència: Tot i el descens de la quota de mercat del turisme nacional respecte els anys de pandèmia (-22,4% Var.22/21 i -29,4% Var.22/20) i la recuperació de part del mercat internacional respecte als anys pre-pandèmics, el mercat nacional continua liderant el rànquing d’origen dels turistes de Barcelona regió (50,4%) per sobre de l’internacional (49,6%). Cal Destacar a França, Regne Unit i Alemanya com els tres països internacionals amb més visitants a la regió de Barcelona.
Característiques de l’estada
- Estada mitjana: A Barcelona regió, l'estada mitjana s’ha situat en 5,0 dies, recuperant part de la durada de l’estada perduda en la pandèmia.
- Tipologia: Igual que en anys anteriors, més de la meitat dels turistes s’han allotjat en un hotel (66,9%), sobretot en els de quatre estrelles (63,9%), seguit dels càmpings (15,2%) i de les cases d'amics i familiars (8,6%).
Motiu i característiques del viatge
- Motiu de viatge: La major part dels turistes que han visitat la regió de Barcelona ho han fet, un any més, per oci (63,7%), seguit pels viatgers professionals (20,9%) i els personals o altres (15,4%).
- Repetibilitat: Després de dos anys marcats per les restriccions de mobilitat derivades per la Covid-19, el 2022 s’ha produït un augment d’un 35,3% del número dels turistes que visiten per primera vegada la regió de Barcelona (50,2%), assolint d’aquesta manera un perfil molt similar al que teníem en els anys pre-pandèmics (-0,3pp Var.22/19).
- Grup de viatge i acompanyants: El 78,6% dels visitants ho han fet acompanyats, majoritàriament amb parella (52,6%) o amb fills menors d'edat (20,7%). La mitjana d'aquests grups s’ha situat en 4,0.
Planificació del viatge
- Destinacions alternatives: Tot i que cada vegada més turistes contemplen destinacions alternatives a l’hora de planificar el seu viatge, el 63,1% dels turistes continuen sense contemplar cap destinació alternativa a Barcelona regió.
- Fonts d’informació: La majoria d’aquests turistes continuen guiant-se tant per la informació que troben en pàgines web (49,2%) com per la informació facilitada pels seus amics i familiars (21,4%).
- Transport d’arribada: Tot i que el vehicle privat (cotxe o moto) continua sent el transport més utilitzat per arribar a Barcelona regió (45,6%), ha perdut part de la quota de mercat que havia guanyat en els darrers dos anys assolint una quota semblant a la que tenia en els pre-pandèmics (+7,2pp Var.22/19). El segueixen els turistes que han arribat a la regió en avió (38,6%) i en tren (8,3%).
- Canal de contractació: La compra del transport d’arribada i de l’allotjament s’ha realitzat, un any més, majoritàriament a través de la web de la companyia (55,9% i 38,5% respectivament). Cal destacar un important nombre de turistes que contracten l’allotjament per internet amb TTO0, AAVV o altres (22,9%) i per altres canals amb la companyia (21,2%).
- Anticipació de la reserva: Tot i que els turistes que visiten Barcelona regió ja no contracten el viatge amb tan poca antelació com en els anys de pandèmia, el 37,5% encara ho continua fent durant l’última setmana o l’últim dia abans de viatjar.
Despesa
- Despesa mitjana: La despesa mitjana de tot el viatge per turista durant l’any 2022 ha assolit uns valors semblants al dels anys pre-pandèmics amb un valor de 636,9 €, distribuïts en 208,1 € en transport d’anada i tornada, 254,2 € en allotjament - 56,0 € per persona i dia - i 174,6 € en altres despeses - 41,8 € per persona i nit -. Cal destacar que els turistes nord-americans i aquelles que viatgen per feina continuen destinant una despesa mitjana superior a la resta.
- Desglossament de la Despesa: El turista segueix destinant, un any més, més de la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en compres, en transport intern i en entreteniment.
Activitats realitzades i transport intern
- Llocs visitats: El 52,7% dels turistes que han pernoctat a l’Anoia han visitat la ciutat d’Igualada, el 52,7% que han pernoctat al Bages, Montserrat i el 51,9% dels que han pernoctat al Moianès el municipi de Moià.
- Activitats realitzades: Igual que en anys anteriors, realitzar passejades tranquil·les per relaxar-se (82,2%) i anar a restaurants (79,8%) són les activitats més realitzades pels turistes durant la seva estada a la regió.
- Transport intern: El 69,2% dels turistes ha optat desplaçar-se caminant per dintre del municipi de pernoctació, el 22,8%, en cotxe privat, l’11,1%, en taxi i el 7,3%, en autobús, essent a peu la principal forma de desplaçament en el 60,8% dels casos.
Excursions
- Excursions realitzades: El 38,2% han fet alguna excursió fora del municipi en el qual s’allotgen, essent la ciutat de Barcelona el principal destí d’aquestes excursions (24,2%).
- Transport de l’excursió: El cotxe privat (38,1%) i el tren de rodalies (21,3%) són, un any més, els transports més utilitzats per realitzar aquestes excursions.
- Motiu de l’excursió: Les visites per turisme (64,6%) i les reunions professionals o altres feines o reunions (8,9%) són els principals motius de la realització d’aquestes excursions.
Altres aspectes de la Destinació
- Valoració del municipi: El turista que visita Barcelona regió se sent principalment atret pel caràcter i l’amabilitat de la gent (8,7), per la seguretat personal (8,6) pel clima (8,6), per l’allotjament (8,5), per l’entorn natural (8,4) i per les platges (8,4) i continua valorant molt positivament el conjunt del municipi de pernoctació (8,4).
- Seguretat ciutadana: Només el 0,9% dels turistes allotjats a la regió de Barcelona han sofert un delicte o intent de delicte durant la seva estada al municipi de pernoctació.
- Sostenibilitat: El 26,8% dels turistes que ens visiten estarien disposats a pagar un sobrecost superior al 10% per un servei sostenible.
- Destinacions Europees: El 21,4% dels turistes que visiten Barcelona regió han pernoctat en una altra destinació Europea durant el seu viatge.
_______________________________________________________________________________________________
L'enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2022 s’ha dut a terme a 6.128 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la regió de Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2022 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits dels viatgers durant la seva estada a la regió.
Analitzant el comportament i el pes que té la comarca del Barcelonès per si sola dintre de la Barcelona regió, s’ofereix la possibilitat de consultar les dades de la regió sense aquesta comarca mitjançant l’informe de resultats de l’Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a l'Entorn de Barcelona 2022.
Més informació: Informe de Perfil i Hàbits dels Turistes a Barcelona regió 2022
Comparteix: