Es confirma la recuperació definitiva dels canvis substancials registrats durant la pandèmia

11/04/2024 - 12:00h

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió publica l’informe de resultats de l'Enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a la Destinació Barcelona 2023

A continuació, l’OTB presenta les principals conclusions de l’informe, segons els diferents apartats que corresponen als objectius específics de l’estudi.

  • L’avió s’ha tornat a posicionar com el mitjà de transport més utilitzat per arribar a la Destinació Barcelona (65,0%) i l’hotel com l’allotjament preferit pels turistes (52,8%).
  • La mitjana de repetibilitat dels turistes ha crescut lleugerament respecte a l’any anterior (8,3 vegades).
  • La majoria han visitat la Destinació en parella (44,1%) i per motius d’oci i vacances (66,6%).
  • Igual que l’any anterior, la compra del transport d’arribada s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (65,3%) i la contractació de l’allotjament, a través d’OTAs (agències de viatge online) (47,5%).
  • La despesa mitjana del turista ha augmentat respecte als últims 5 anys, assolint un valor de 893,8€ per persona.
  • Durant la seva estada, el turista s’ha desplaçat majoritàriament a peu (48,8%), l’activitat que més ha realitzat ha estat anar de restaurants (89,3%) i ha valorat la seva estada al municipi de pernoctació amb un 8,6.
  • Un 27,2% dels turistes han pernoctat o pensen pernoctar en una altra destinació europea durant el seu viatge.
  • Un 52,7% s’ha decantat per menjar en un restaurant de cuina espanyola durant la seva estada.

 

Perfil sociodemogràfic

El 2023, el perfil tipus que ha visitat la Destinació Barcelona ha estat un home (64,0%) de 38,3 anys, de procedència internacional (72,1%), amb estudis universitaris (68,8%) i que treballa com a assalariat (65,0%).

El mercat internacional ha liderat el rànquing d’origen dels turistes de la Destinació Barcelona assolit una quota de mercat bastant similar a la dels anys anteriors a la pandèmia (72,1% 2023 vs 76,5% 2018-2019). Cal Destacar a França, el  Regne Unit i Itàlia com els països internacionals amb més visitants a la Destinació Barcelona.

 

Característiques de l’estada  

Tot i disminuir respecte anys anteriors, l’hotel continua sent la tipologia d’allotjament més utilitzada pel 52,8% dels turistes de la Destinació Barcelona, seguida de les cases d'amics i familiars (16,1%) i dels habitatges d’ús turístics (HUTs) (11,9%). L'estada mitjana a la Destinació Barcelona en el 2023 se situa en 4,8 nits, dades molt similars a les dels últims 5 anys.

 

Motiu i característiques del viatge

Un 66,6% ha visitat la Destinació Barcelona per vacances o oci, un 17,8% per raons professionals i un 15,6% per raons personals i altres. D'entre els viatgers professionals que han assistit a un esdeveniment professional, destaquen els que ho han fet per assistir a un congrés o jornada (61,4%).

Un any més, el número de turistes que ja havien estat prèviament al municipi de la destinació va decréixer lleugerament respecte a l’any anterior, assolint uns valors semblants als dels anys prepandèmics. Aquests repetidors han visitat de mitjana 8,3 vegades el municipi de destinació durant els últims 10 anys.

Pel que fa al grup de viatge, el viatge en parella ha continuat sent el més destacat (44,1%), seguit del viatge en solitari (26,6%), amb amics (13,2%) i amb fills menors d’edat (12,6%).

 

Planificació del viatge

Un 52,8% dels turistes ha consultat informació que troben en pàgines web i un 29,6% informació facilitada pels seus amics i familiars per planificar la seva visita a la Destinació Barcelona. Per altra banda, la compra del transport d’arribada s’ha realitzat majoritàriament a través de la web de la companyia (65,3%) i la contractació de l’allotjament, a través d’OTAs (agències de viatge online) (47,5%).

L'avió s’ha tornat a posicionar aquest 2023 com el transport més utilitzat per arribar a la Destinació (65,0%), seguit del cotxe o moto propis (19,2%) i del tren (9,6%).

 

Despesa

El 2023, la despesa mitjana del viatge ha tornat a créixer respecte als anys anteriors, fins a assolir un valor de 893,8€, distribuïts en 308,7 € en transport d’anada i tornada, 298,3€ en allotjament - 69,6€ per persona i dia - i 286,8€ en altres despeses - 71,9€ per persona i nit-.

Un any més, el turista segueix destinant la meitat de la seva despesa durant l’estada en menjar i beguda i distribuint la resta, en aquest ordre, en entreteniment, en compres i en transport intern.

 

Activitats realitzades i transport intern

Les activitats més realitzades a la destinació han estat anar a restaurants (89,3%), realitzar visites culturals (59,9%), anar a la platja (58,5%) i de compres (57,2%).

Durant l’estada, el 58,5% dels turistes s’ha desplaçat a peu pel conjunt de la Destinació, seguits d’aquelles persones que ho han fet en metro (37,2%), en taxi (22,7%) o en autobús (22,4%). Igual que en els anys anteriors, la principal forma de desplaçament dels turistes ha estat a peu en el 48,8% dels casos.

 

Excursions

Un 22,0% dels turistes han realitzat excursions des del municipi on estan allotjats al conjunt de la Destinació Barcelona, sent Barcelona ciutat el principal destí d’aquestes excursions (11,1%). Aquestes excursions continuen realitzant-se majoritàriament en cotxe privat (32,4%) i en tren de rodalies (28,7%) i tenen com a finalitat realitzar visites per turisme (67,5%), visites a amics i familiars (8,1%) i reunions professionals o altres feines o reunions (5,0%).

Finalment, destacar, que la despesa mitjana d’aquestes excursions ha estat de 55,1€ per persona, experimentant però, una davallada de 12,6€ respecte a l’any 2022.

 

Altres aspectes de la Destinació

El turista que visita la Destinació Barcelona se sent principalment atret pel caràcter i l’amabilitat de la gent (8,6), pel transport públic (8,4), per la gastronomia (8,3), per la restauració (8,3) i per l’allotjament (8,3) i valora molt positivament el conjunt d’aquest municipi de destinació (8,6).

Un 26,6% dels turistes que ens visiten estarien disposats a pagar un sobrecost superior al 10% per un servei sostenible.

D’altra banda, un 27,2% dels turistes que visiten la Destinació Barcelona han pernoctat en una altra destinació Europea durant el seu viatge, destacant entre aquestes destinacions, les ciutats de Madrid, París i Roma.

Finalment, un 37,7% dels turistes han buscat prèviament a la seva visita a on anirien a menjar durant la seva estada, destacant en la seva elecció final de gastronomia un restaurant de cuina espanyola (52,7%), un de cuina catalana (42,9%) o un bar o una cafeteria (39,3%).

_______________________________________________________________________________________________

L'enquesta de Perfil i Hàbits dels Turistes a la Destinació Barcelona 2023 s’ha dut a terme a 10.206 visitants de 18 anys i més que han pernoctat a la Destinació Barcelona en els mesos de gener a desembre de 2023 en qualsevol tipus d’allotjament que no siguin una segona residència o un creuer, amb l’objectiu de conèixer millor el perfil i hàbits dels viatgers durant la seva estada a la Destinació Barcelona.

 

Més informació:

Comparteix:

Notícies relacionades