Més internacionals, amb més despesa i amb preferència per les visites culturals: així van ser els turistes de la Destinació Barcelona el 2024

20/03/2025 - 12:00h

L’OTB publica la segona càpsula de l’Informe de l’Activitat Turística 2024

L’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió ha fet pública la segona càpsula de l’Informe de l’Activitat Turística a Barcelona 2024, que conté quatre capítols amb dades sobre el perfil sociodemogràfic, l’origen, les característiques del viatge i la despesa dels turistes.

Com és habitual, aquest informe inclou les dades sobre l’activitat turística dels tres nivells geogràfics en que treballa l’OTB: Barcelona ciutat, Barcelona regió i Destinació Barcelona.

 

Perfil sociodemogràfic del turista

Segons els resultats de l’Enquesta de Perfil i Hàbits del Turista a la Destinació Barcelona, el 2024 gairebé 2 de cada 3 turistes de la Destinació Barcelona van ser homes i la mitjana d’edat es va situar en 39,3 anys, de manera que va augmentar per tercer any consecutiu (+1,0 interanual). La majoria de turistes de la Destinació Barcelona disposava d’estudis universitaris (67,7%) i treballava per compte d’altri (64,4%).

 

Origen del turista

Els turistes domèstics van decréixer un -6,1%, respecte a l’any anterior i malgrat continuar en primer lloc del rànquing de procedència de turistes, amb un 25,4% de quota de mercat a la Destinació Barcelona, la seva quota també es va reduir (-2,1pp Var. 24/23). Un any més, cal destacar que a la regió, el seu pes va ser més alt que a la ciutat (39,4% vs. 17,3%).

En canvi, el turisme internacional va créixer un +4,8% (Var. 24/23). Cal tornar fer especial menció a l’augment d’alguns turistes intercontinentals, que van continuar creixent per sobre de la mitjana després de la pandèmia, en particular els procedents de la Xina (+41,4% Var. 24/23) i els del Japó (+35,4% Var. 24/23).

En el rànquing de turistes internacionals, els turistes provinents d'Estats Units van mantenir, per segon any consecutiu, el seu lideratge al conjunt de la Destinació (10,9% de quota), experimentant un creixement interanual del +12,9%. Els van seguir els residents a França (+1,4% Var. 24/23), que van obtenir un 7,7% de quota. El Regne Unit (+6,9% Var. 24/23) i Itàlia (+5,0% Var. 24/23) van completar el top 5 de mercats de procedència dels turistes amb quotes del 6,9% i el 5,0%, respectivament. Per altra banda, les arribades del mercat alemany, en sisena posició, es van reduir (4,9% de quota i -4,2% Var. 24/23).

En el capítol d’origen, també es presenten les dades de nacionalitat dels passatgers de creuers i d’origen dels visitants d’equipaments de l’ICUB. En ambdós casos, l’internacional també va ser la procedència més nombrosa, amb un 87,0% i un 69,3% de quota, respectivament. En el primer cas, cal tornar a destacar que les persones amb nacionalitat estatunidenca (20%) van tornar a ser les més nombroses, seguides de les italianes (14%) i les espanyoles (13%).

 

Característiques del viatge

Un 63,6% de les persones que van visitar la Destinació Barcelona van fer-ho per vacances o oci, un 20,2% per raons professionals i un 16,2% per raons personals i altres. Així, la primera motivació va decréixer interanualment (-3,0pp), en detriment de la professional (+2,4pp) i la personal (+0,6pp).

L'avió es va erigir com el transport més utilitzat per arribar a Barcelona ciutat (80,8% de quota), lleugerament per sota de l’any anterior (-1,6pp). A Barcelona regió, on durant la pandèmia i fins l’any anterior el cotxe o moto propis havien estat els transports d’arribada més freqüents, el mitjà aeri també es va situar en primer lloc, amb més de 4 de cada 10 viatgers i un creixement de +3,1pp interanual. El tren es va mantenir en segon lloc a la ciutat de Barcelona (11,5% de quota), mentre que a Barcelona regió ho va ser el vehicle privat (38,2%).

El número de vegades que els turistes havien estat prèviament a Barcelona ciutat va retrocedir lleugerament respecte a l’any anterior: el 2024 la mitjana de repetibilitat es va situar en 3,7 vegades, 1,2 cops menys que l’any anterior. En canvi, a Barcelona regió, aquesta mitjana es va mantenir força estable, en 13,6 (+0,1 vegades Var. 24/23). Tot i això, el percentatge de turistes que van visitar el municipi d’estada per primera vegada va tornar a superar la barrera del 50%, en ambdós àmbits geogràfics.

Pel que fa al grup de viatge, el viatge en parella va continuar sent el més freqüent al conjunt de la Destinació (42,6%), seguit del viatge en solitari (26,6%) i en família (25,9%).

Durant l’estada, 3 de cada 4 turistes es van moure en transports no contaminants: el percentatge dels que es van desplaçar amb més freqüència a peu (52,8%) va tornar a ser el més elevat en el conjunt de la Destinació. Cal destacar l’augment dels desplaçaments a peu a Barcelona ciutat (+6,3pp), que va guanyar terreny a l’ús del transport públic, sobretot al metro. Malgrat això, aquest va ser el segon mitjà de transport intern més utilitzat al municipi amb un 28,1% de quota (-3,7pp Var. 24/23). A Barcelona regió, el segon mitjà de transport utilitzat amb més freqüència va continuar sent el cotxe (15,7%), mantenint-se força estable respecte a l’any anterior (-0,6pp).

Les activitats més realitzades a la destinació van ser les visites culturals (62,9%), seguides de les compres (58,2%), i anar a la platja (56,4%). A més, un 21,1% dels turistes va realitzar excursions des del municipi on s’estava allotjat al conjunt de la Destinació Barcelona. Aquesta proporció va continuar sent més elevada a Barcelona regió (39,2%) que a Barcelona ciutat (8,8%). La mitjana d’excursions entre aquelles persones que en van realitzar alguna, es va mantenir estable, en 1,6.

 

Despesa turística

El 2024, totes les categories de despesa mitjana analitzades van tornar a augmentar interanualment al conjunt de la Destinació Barcelona. Si bé cal emmarcar aquests augments en un context d’inflació tant en l’àmbit mundial com a la província de Barcelona, amb un increment del +2,9% de l’IPC de gener a desembre de 2024, aquests increments van situar-s’hi per sobre. Així, per exemple, el transport d’arribada va augmentar un +4,5% interanual i el cost de l’allotjament per persona i dia es va encarir un +9,9%.

El cost dels paquets turístics, per aquelles persones que van viatjar amb dos o més productes contractats de manera combinada, es va situar per sobre dels 1.300€ per persona, el que va significar un augment del +13,3% respecte a l’any anterior.

Finalment, la despesa durant l’estada per persona i nit també va incrementar-se al conjunt de la Destinació (+8,5% Var. 24/23), essent més elevada a Barcelona ciutat, amb una despesa de gairebé 100€ (+8,7% Var. 24/23), que a Barcelona regió, amb 47,16€ (+12,5% Var. 24/23). Al conjunt de la Destinació, aquesta despesa diària per persona es va dedicar, en primer lloc, a la compra de menjar i beguda (50,0% del total). La despesa en compres de roba, calçat, souvenirs i efectes personals (17,9%) va ocupar la segona posició, seguida de la despesa en entreteniment, oci i cultura (17,6%).

 

Més informació: 

Comparteix:

Notícies relacionades